miércoles, 12 de mayo de 2010

Mediació. Una manera de resoldre els conflictes de forma pacífica


L'educació per la Pau es va plantejar educar en el conflicte. Alguns temes que van tocar van ser:
- Trobar la part postiva al conflicte
La visió més típica per tothom es relacionar el conflicte amb negativitat. Però hi ha aspectes que li poden donar una visió positiva.
Un exemple és la diversitat i diferència. Pot ser negatiu que hi hagin diferències entre les persones, però alhora positiu, ja que la diversitat és una font de creixement. Si tots fossim iguals, cometreriem els mateixos errors i no podriem veure les coses des de punts de vista diferents.
Un altre aspecte positiu, és que si no existeix un conflicte en temes injustos, no existeix possibilitat d'una millora.
El fet d'afrontar un conflicte ens ajuda a crèixer, si l'evitem mai sabrem com resoldre conflictes més complexes que aniran apareixen al llarg de la nostra vida.

- Actituds davant el conflicte
Existeixen cinc actuacions que es poden prendre davant del conflicte.
a) Competició. Quan cadascuna de les parts competeixen per aconseguir els seus interessos.
Sempre hi ha un que guanya i l'altre que perd.
b) Acomodació. En aquesta actitud, una de les parts decideix no afrontar el conflicte i no plantejar els seus objectius i/o interessos. Per tant, aquesta part perd, perquè vol, i l'altre guanya.
c) Evasió. Ambdues parts prenen la decisió de no afrontar el conflicte, així que tots dos perden.
d) Cooperació. Les dues parts exposen els seus interessos, ningú dels dos cedeix del tot, però sí busquen interessos comuns per així guantar ambdós.
e) Negociació. Necessària per tenir una actitud de cooperació.

- Prevenir el conflicte

Per prevenir qualsevol conflicte s'han de seguir unes formes d'actuació.
a) Crear un grup en un ambient de confiança
b) Afavorir la comunicació
c) Prendre decisions en consens, de forma igualitaria.
d) Treballar en cooperació


Què és la mediació?

La mediació és un procés voluntari, pacífic i cooperatiu de resolució de conflictes, tendent a ajudar a les parts a identificar interessos en disputa i arribar a un acord sense acudir al procés judicial.

Procés de la mediació
El procés de mediació es divideix, en diverses etapes:

1. Contractació. El mediador es proposa tres objectius: explicar el procés de mediació; ajudar a les parts a determinar si la mediació és adequada per ells i entendre quin és el conflicte; aclarir les regles i establir un contracte.

2. Explicació del procés. S’explica el procediment aclarint que la mediació és un procés voluntari, confidencial i imparcial, el mediador no té res a veure amb el conflicte ni es beneficiarà del resultat i que intentarà ser neutral.
També ha d’aclarir que ell no prendrà decisions per les parts, que les reunions juntes o privades (caucus) són confidencials. El caucus pot fer sol·licitat per les parts o per el mediador. El caucus amb una part implica caucus amb l’altre o les altres parts. Haurà d’explicar que si les parts arriben a un acord, aquestes ho hauran de fer de manera informada, és a dir, hauran de comprendre les conseqüències de les accions compromeses al acord.
Per últim, el mediador haurà d’explicar els components formals del procés, com l’horari, els honoraris, el mètode de pagament, el lloc on es faran les sessions, quan duraran les sessions, qui ha o qui pot participar etc.

3. Ventilació d’emocions. El mediador deixa que cada part expliqui el conflicte des del seu punt de vista i que expliqui com es sent, que ha sigut el que més mal li ha fet.

4. Recerca d’informació. El mediador ha de preguntar, investigar i intentar entendre. Ha de identificar en quins punts les parts estan d’acord i en quins no.

5. Identificació d’interaccions i construcció d’un context cooperatiu. Aquesta etapa es divideix en dos moments. El primer es centra en ajudar a les parts a reconèixer els patrons que els divideixen. El segon, el mediador haurà d’ajudar a que les parts siguin flexibles amb les postures de l’altra part, tractant d’identificar els interessos i necessitats comunes que permetin arribar a un acord.

6. Treball amb caucus. El mediador, pot fer sessions separades (caucus) amb la finalitat de que cada part s’expressi lliurement.

7. Retorn a l’entrevista conjunta. Si les parts després dels caucus s’han apropat i han reduït el nivell de demanda, el mediador les tornarà a reunir per exposar les noves ofertes. Si les parts no redueixen el nivell de demanda, el mediador ha de demanar a cada part la seva oferta.

8. Acord mediat. A través del procés de mediació, les parts arribaran a un punt on poden tenir un acord o, al contrari, un gran nombre de qüestions.
Hi poden haver acords parcials, on només s’acorden alguns temes. En els conflictes amb més de dues parts enfrontades, és a dir, de grups, s’arriba a un acord entre algunes de les parts en allò principal, deixant els detalls per a futures sessions.
Lo més important és que l’acord clarifiqui exactament el que han acordat les parts, i el mediador ha de cuidar que aquest acord respecti els drets humans i les necessitats bàsiques de les parts.



Tipus de mediació
La mediació es pot utilitzar pràcticament en tots els àmbits que hi pot sorgir un conflicte.

- Mediació escolar: adreçada a les persones que tenen problemes amb els professors, alumnes, tutors o directors.

- Mediació familiar: dedicada a totes aquelles persones que van iniciar un procés de separació o divorci, o que ja separades tenen problemes amb la custòdia dels fills com les visites o la pensió alimentària. La mediació familiar també va dirigida a persones que tinguin dificultats per relacionar-se amb els seus fills o altres membres de la família. També es pot mediar en les relacions entre fills adoptats majors d’edat amb la seva família biològica.
Els problemes amb herències familiars o empreses familiars també entren dins de la mediació familiar.

- Mediació penal: és aquella que s’utilitza per resoldre el conflicte entre víctima i culpable.

- Mediació penitenciària: aplicada quan hi ha conflictes entre presos, funcionaris o entre presos i funcionaris.

- Mediació intercultural: dedicada a les dificultats que apareixen per no tenir coneixement de la llengua o per diferències culturals.

- Mediació empresarial: dirigida a les persones que tinguin problemes amb els seus superiors, coordinadors o companys de feina.
Els conflictes en la empresa poden provenir de l’interior o l’exterior. Si deriven de l'interior seran problemes amb els companys, sindicats, superiors o coordinats, i si venen de l’exterior seran problemes entre empresa i proveïdors o empresa i clients. Depenent del cas es pot recórrer a la mediació general o a la empresarial.

- Mediació comunitària / social: dedicada a aquelles persones que tenen conflictes amb els seus veïns, amb l’administrador, el president de la comunitat o les persones del barri i voltants.

- Mediació sanitària: s’utilitza quan hi ha problemes entre professionals sanitaris, usuaris, entre usuari i professional, institució i professional o altres organismes relacionats.

0 comentarios:

Publicar un comentario